tekan dan pilih

✿◕ ‿ ◕✿ pilih dan click DI ATAS ✿◕ ‿ ◕✿

time


HEY! pkembgan tbaru!!

get this widget here

kalau suke like la :)

nuffnang

Monday, 28 November 2011

untuk awak


awak,
hari ini awak nampak serabut,
semua orang kutuk,
tapi..
ada gak hati yang puji,
jadi
u can alyaws cound on me.

awak,
hari ini awak senyum kat saya, :)
tapi..
saya buat-buat tak nampak
padahal..
nak elak dari pengsan

awak,
hari ini awak datang kelas saya,
tapi..
saya buat bodoh je
padahal..
bumi ni rasa macam dah tak cukup graviti.

awak,
hari ini awak nampak cute,
semua orang puji,
tapi saya puji dalam hati,,
padahal..
nak je jerit sekuat hati.

awak,
hari ini saya senyum kat awak..
tapi..
awak jalan depan saya
jadi..
senyum pun tak guna :(

awak..
hari ini saya tego awak
tapi saya tego dalam hati
nak elak dari berhenti beborak..

awak..
hari ini saya tego awak..
tapi tego awak dalam hati
jadi..
awak tak pernah dengar all the gud luck and take care hari2..

awak..
hari ini kita duduk semeja..
tapi..
rasa macam jauh giler..
padahal..
tak smpai sedepa

awak..
hari ini berubah situasi..
tapi..
saya still kt sini
padahal kosong tak berisi

awak..
hari ini saya tengok gamba kite senyum..
tapi gambar tinggal gmbar..
nak buang sayang..so simpan dalam peti..

awak..
esok antara kita
ade "balai berlepas"
besok..tak ada besok untuk saya..
besok jugak..tak ada besok untuk untuk awak..

awak..
semoga suatu hari nanti
saya mengingsafkan diri
tak nak ada ego yang tinggi lagi
buat awak sakit hati..

awak..
sebelum awak pergi
hari ini..
kat sini saya janji
semua ini untuk awak
sebab kenal awak adalah anugerah terimdah pernah saya miliki..
TERIMA KASIH AWAK.. :(

Tuesday, 22 November 2011

the moral of story

IKLAN : aku memang minat giler dengan komik ni.banyak da aku kumpul.tapi da hilang n ada yang pinjam tak reti pulang kn balik. i <3 www.gempakstarz.com


dan apa aku nak show buku ni memang terbaik! (yang bawah) semangat aku hilang terus je bukak buku ni.seolah2 ada orang bagi aku semangat! from : billi p.s.lim  harga x mahal pon.dalam rm30. best






Sunday, 30 October 2011

pengorbanan seorang ibu


sekarang sudah lama ibu menyepi,
sekarang juga ibu tersenyum riang,
sekarang juga sudah lama ibu hidup sekian lama kematian suami.
anak-anak ibu semua sudah berjaya.
hari ini ibu tersenyum bersyukur ke hadrat illahi kerana dapat juga ibu tersenyum dihari tua.
ibu cukup sudah menangis,ibu berhenti menagis sekian lama.
tiba-tiba ibu terkenang 10 tahun dahulu....
ibu seorang yang susah..
ibu membesarkan anak-anak atas usaha ibu sendiri..
ibu tak pernah nak menyusahkan sesiapa..
ibu tak pernah mahu minta duit sesiapa..
ibu tahu ibu susah,ibu tahu ibu tak nak menyusahkan sesiapa..
walaupun keluarga ibu semua berduit.
ibu tak nak menyusahkan mereka dengan hasil duit mereka sendiri..
ibu termenung lagi mengingatkan kisah dahulu..
IBU SEORANG IBU TUNGGAL.
yang kematian suami.muda sangat umur ibu waktu itu.
ibu berstatus balu.tapi orang-orang pangil "janda"
ibu menjalani kehidupan seorang janda.
ibu asik menangis memikirkan nasib dia.
dia dihina,
dia difitnah,
dia dikutuk,
ibu tiada kawan rapat yang mempunyai suami.
anggapan mereka janda ni macam-macam hal.
yallah..
ibu tak pernah nak mengoda sesiapa.ibu peramah dan tak pernah nak menyombong.kenapa??takut suami mereka dikebas??
masyarakat..pikirlah jika mereka tiada suami nanti..
bila ibu menjalani rutin harian..
mereka mesti hendak tahu apa ibu buat.ibu buat benda jahat ke?kenapa mereka tidak mengambil berat tentang kesihatan ibu,malah ibu menjadi buah mulut mereka yang tidak betul.
ibu tak pernah nak amil tahu hak mereka,tp kenapa mereka mesti nak kata ibu macam-macam..
ibu tak pernah mencari duit haram untuk memberikan anak-anak ibu makan.
anak-anak ibu anak yatim..kenapa mereka tidak peduli tentang kebajikan mereka?
ibu tak pernah nak minta simpati kepada suami-suami mereka,bahkan mereka sering menghulurkan bantuan.pernah dengar tak.Dr,Prof Izzi berkata: "jika kita menolong ibu tunggal ataupun orang susah,pahalanya ibarat berpuasa selamanya."allah turunkan gnjaran untuk mereka iaitu dimurahkan rezeki" .kadang-kadang ibu tidak layan sbb takut isteri mereka salah anggap.
.bila rumah ada lelaki mereka kata ibu bawak laki.itu anak ibu..
kadang-kadang mereka tidak berpuas hati dengan ibu sebab ibu berjaya membesarkan anak-anak tetapi ada juga orang nak cuba tutup periuk nasi ibu..
ibu kena kutuk sebab arwah ayah tidak bagi harta yang banyak bila kematian nya.
yaallah semua ketentuan illahi..
ibu bersyukur sangat-sangat sebab ibu mampu buat semuanya untuk anak-anak.
anak-anak tak pernah lupakan ibu.
ibu tak kesah apa dorang nak cakap.
ibu tak pernah nak mengambil tahu keburukan mereka,
ibu juga tidak pernah ambil tahu juga keburukkan orang lain,
ibu juga tak pernah nak usik sesiapa.
ibu rela bersendirian dari berpasangan demi menjaga anak-anak ibu.
ibu hanya selalu ada ALLAH.
kalau boleh ibu tak nak mati menyusahkan sesiapa.dan hati ibu senang sangat-sangat melihat anak-anak bahagia dari BUAH MULUT mereka.
itula perngorbanan ibu :)

Tuesday, 11 October 2011

♥ Kenapa ALLAH temukan kita dengan org yg salah?? ♥

ini aq nak share ngn korang.pe yang aq jumpe dlam fb :)

Memang sakit bila cinta yg kita dambakan selama ini tak dihargai oleh insan yg bernama kekasih,apatah lagi kita dibuang begitu saja... tapi,itulah juga petanda terbaik untuk diri dan kehidupan kita pada masa akan datang.


1. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.

2. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.

3. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

4. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.

5. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...

6. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

7. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.

8. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

9. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.


Wahai sahabat yg kecewa,menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.

Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhanNYA, dan meninggalkan laranganNYA..

PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA..


~ALLAH knows BESt!~♥

only u dady :)


aku sayangkan dia,
bermulanya umurku sewaktu ku dilahirkan,
dia sangat gembira,
disaat aku menangis,
disaat aku tidak lena tidur,
disaat aku mahukan sesuatu yang tidak dapat ditunaikan sepenuhnya,
dia tunaikan juga,
disaat umurnya yang masih muda berumahtangga,
tanpa menggunakan duit sesiapa untuk sesuap nasi,
dia sanggup mencari rezeki untuk keluarga sa,pai lewat malam.
disaat aku tidur dia pulang.
disaat aku bangun dia pergi mencari rezeki.
kadang-kadang sewaktu aku kecil,
aku sering marah dia dan berkata bahawa aku benci dia,sebab yang jaga makan minum,tidur adalah ibuku.dan untuk mengisi masa lapang mesti dia tiada.dan apabila balik je dia suka memarahi aku.tetapi..
semasa umurku 6 tahun,aku minta mainan,dia belikan mainan.
semasa umurku 12 tahun,aku minta hp,dia belikan hp.
setiap kali ulang tahun hari jadiku,mesti belikan sebijik kek dan juga hadiah.
supaya aku mengerti kasih sayang dia yang diberi.
tetapi,aku sering tidak mendengarr katanya.menjerit-jerit,memberontak jika tidak dapat sesuatu yang diinginkan oleh ku.
dia selalu mengajar aku supaya bersikap dewasa,
dia selalu marah,pakai rotan untuk menegur kesilapanku.bila aku menangis teresak-esak,dia pujuk ku dengan membawa berjalan-jalan.
semasa umurku 15 tahun,aku sangatla degil tidak mendengar kata-katanya.ayatnya mesti "kalau aku da tak ada dalam dunia ni macamana?" aku tidak hirau langsung,bahkan aku marah dan berkate "asyik cakap pasal nak mati saja".bagi aku tu semua kata-kata sensitif je.

tidak lama kemudian sewaktu umurku 16 tahun....

makcik aku jumpa aku dekat asrama,nak bawa aku balik.aku menjadi hairan sesangat.makcik aku bawa aku ke hospital.dalam hati aku dia cuma sakit biasa je,esok okey la tu.tetapi tak lama lepas tu dia g jumpa doktor balik.dan terpaksa ditahan wad selama 2 minggu.bagi aku dia tak pernah sakit,dan usianya baru 30 an lebih.tak lama selepas itu dia menghebuskan nafasnya yang terakhir tanpa aku tidak dapat melihatnya disaat waktu hembusan terakhir bersama adik bongsu ku.

yaallah,terkilan sangat-sangat..
baru aku paham
kenapa dia tak pernah bgtahu dia sakit,supaya tidak mahu anaknya risau dan menganggu pelajaran,
baru aku paham
kenapa dia cakap"kalau aku mati nanti macamana?"
baru aku paham
kenapa dia mesti nak tunaikan setiap permintaanku..supaya esok dia tak akan dapat tunaikan buat selamanya..
sebelum tu dia cakap"aku maafkan kau.da sayang aku selamanya.esok bagi aku hadiah pula"

baru aku tahu,
tanpa "dia" aku dapat belajar menghargai kasih sayang sesorang.
tanpa "dia" aku belajar berdikari
tanpa "dia" aku dapat merasa keperitan hidup "dia"
tanpa "dia" aku dapat merasa pengorbanan dan dugaan seperti "dia"
ternyata yang lebih hebat sayangkan "dia" ialah ALLAH.
ALLAH sayangkan dia kerana "dia" AYAH yang terhebat dan paling disayangi.. susah untuk mencari penganti macam "dia"
hadiah yang paling berhanga adalah "alfatihah,yasin serta doa kesejahteraan untuknya"  :")

Sunday, 9 October 2011

tragedi bulan ciptaan tuhan

لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

malam ahad 9oktober 2011.
pic ni hnya aq copy sahaja.

(NOTA)
lingkaran ini terjadi di Terengganu pada malam tadi,
kira2 antara waktu 10:00pm sehingga 10:30pm (waktu Malaysia )
dan ianya betul2 berada di atas kepala.
(bukankah Terengganu merupakan Negeri Darul Iman ?)
(bukankah di Negeri ini mempunyai Batu Bersurat tentang kisah peristiwa genting di masa hadapan ?)
(bukankah Terengganu mewarisi bendera hitam dengan logonya itu ?)
Kronologi pembuktian TSUNAMI NUSANTARA:
- hadirnya bulan berlingkaran (ada aura di keliling bulan)
- pada esok siangnya, akan berlaku mendung yang panjang (sehingga melebihi 1 hari penuh)
- pada keesokan siangnya, pasti berlaku kematian yang banyak (di Nusantara)
- semenanjung tanah Melayu terutamanya di Perak, Penang , Kedah (ketiga2 negeri ini bakal menghadapi tanah jerlus “di sesetengah daerah terpencil”)
- air terjun akan mengalir dengan deras…!!!
- kerang pasti timbul di pantai2 peranginan selepas beberapa hari atau minggu
- kehadiran binatang2 asing seperti dugong, makhluk2 aneh laut (yang lain dari lain)

nk tahu lagi sila la ke :




Thursday, 6 October 2011

♥ ♥ IT IS A TRUE LOVE :)




Mesti Baca & Kongsi .. Sangat Menyentuh Hati!! 

Must Read & Share.. Very Heart Touching !!
When U Were Only 5 Yrs Old, I Said I Love U...

U Asked Me: "What Is It?"
When U Were 15 Yrs Old, I Said I Love U....
U Blushed.. U Look Down And Smile..

When U Were 20 Yrs Old, I Said I Love U....
U Put Ur Head On My Shoulder And Hold My Hand.. Afraid That I Might Dissapear..

When U Were 25 Yrs Old, I Said I Love U....
U Prepare Breakfast And Serve It In Front Of Me, And Kiss My Forhead N
Said : "U Better Be Quick, Is’s Gonna Be Late.."

When U Were 30 Yrs Old, I Said I Love U....
U Said: "If U Really Love Me, Please Come Back Early After Work.."

When U Were 40 Yrs Old, I Said I Love U....
U Were Cleaning The Dining Table And Said: "Ok Dear, But It’s Time For U To Help Our Child With His/Her Revision.."

When U Were 50 Yrs Old, I Said I Love U....
U Were Knitting And U Laugh At Me..

When U Were 60 Yrs Old, I Said I Love U....
U Smile At Me..

When U Were 70 Yrs Old. I Said I Love U....
We Sitting On The Rocking Chair With Our Glasses On.. I’m Reading Your Love Letter That U Sent To Me 50 Yrs Ago..With Our Hand Crossing Together..

When U Were 80 Yrs Old, U Said U Love Me!
I Didn’t Say Anything But Cried.


Kita tidak boleh menyatakan ia tetapi apabila kita menyatakan "I Love You" kita mahu pasangan kita juga berkata perkara yang sama ... terdapat pelbagai cara untuk menyatakan cinta, tetapi tiada apa yang boleh memainkan keajaiban yang sama-3 perkataan boleh bermain apabila berkata sebagai balasan ♥ ♥
Seseorang yang anda suka akan mengatakan anda ILU Dalam 2 Hari =))
Jangan Abaikan Jika Anda Pernah mengasihi Seseorang

♥KERANA CINTA♥

http://www.emocutez.com



CINTA kpd MANUSIA antara adam & hawa:
kerana CINTA kte buta, kerana CINTA dtgnye nafsu, kerana CINTA ad indah, kerana CINTA ad bencikerana CINTA sakit hati, kerana CINTA rase syg, kerana CINTA buang anak, kerana CINTA merana diri, kerana CINTA tepengaruh dengan syaitan, kerana CINTA ad maksiat, Kerana CINTA saling memahami, kerana CINTA lupe family, Kerana CINTA hilang yg disayangi. kerana CINTA mengharap yg x pasti, kerana CINTA membazir duit topup, kerana CINTA kte berada didunia khayalan, kerana CINTA kte hilang fokus mana arah tuju. kerana CINTA kte melalui pengorbanan hidup. kerana CINTA kte mendapat hikmah disebalik kekurangan sifat kte :)



"Tulang rusuk Adam yg hilang, biarlah dia yang mencarinya sendiri. Hawa pula, tunggulah dan bersabarlah, tak perlulah kamu yang mencari Adam. Kerana kamu tetap tulang rusuknya yang hilang, dia akan datang mencarimu dan mengambilmu satu hari nanti. Apa yang boleh kamu usahakan Hawa ialah berdoa agar Adam yang datang itu adalah Adam yang beragama, beramal dengan agamanya dan punya akhlak yang baik. Dengan kata lain dapat membimbing kamu ke jalan yang lurus untuk ke syurga."



        " Kejarlah cita-cita sebelum cinta, apabila tercapainya cita-cita maka dengan sendirinya cinta itu akan hadir"

Tuesday, 4 October 2011

KELEBIHAN BUAH LIMAU NIPIS

TAHUKAH ANDA RUPA LIMAU NIPIS? ha ni la dye :

Rasa masam pada limau nipis dan semua jenis limau lainnya, berperanan pembuang toksin terbesar dibandingkan buah-buah lain. Rasa masam dan unsur pectin yang terkandung di dalamnya membantu menghilangkan racun-racun dalam tubuh. Jika ingin melakukan pembuangan toksin, anda boleh minum segelas besar air yang ditambah dengan perahan limau nipis setiap pagi kemudian diikuti dengan segelas besar air putih setiap jam berikutnya. Jika tidak tahan dengan rasa masamnya, limau nipis boleh digantikan dengan limau biasa.

Kadang-kadang proses
pembuangan toksin diikuti dengan keluarnya gejala seperti kulit kering atau sakit kepala. Gejala ini berjalan seiring dengan keluarnya racun dari tubuh dan keadaan ini adalah wajar. Namun jika tidak yakin, anda mesti mendapatkan nasihat doktor. Selain itu, disarankan agar tidak memakan limau nipis untuk membuang toksin ketika tubuh tidak sihat kerana keadaan ini boleh memburukkan lagi kesihatan anda.


Tingkat daya tahan tubuh

Menurut buku Food That Harm Food That Heal, meminum air limau ini sebiji sehari, akan meningkatkan daya tahan tubuh dari serangan virus. Vitamin C yang tinggi dari buah ini akan menyediakan antioksidan untuk menjinakkan radikal bebas dalam tubuh. Sementara sejumlah mineral, potasium di dalamnya bermanfaat untuk membantu mengatur tekanan darah dan fungsi jantung, serta vital untuk memelihara kelenturan otot dan memperlancar sistem saraf.

Selagi tidak disebabkan oleh jangkitan di tekak atau jangkitan paru yang parah, limau nipis berkesan untuk menghilangkan batuk. Ini kerana beberapa kandungan mineral yang penting pada limau nipis seperti kalsium, pospor, potasium dan besi. Seperti diketahui, besi adalah suatu antioksidan. Potasium menyeimbangkan tekanan darah menguatkan fungsi jantung. Ada pun pospor memperbaiki metabolisme tubuh.

Kombinasi vitamin C dan beberapa mineral tersebut sudah tentu
 berkesan untuk mengatasi gangguan ringan pada tubuh, seperti masuk angin, yang menyebabkan batuk. Secara tradisional, penggunaan limau nipis :
sebagai ubat batuk adalah cukup dengan membelah sebiji limau nipis dan dituangkan dengan sedikit kicap di atas hirisan limau tersebut, lalu diperah ke dalam mulut. Penggunaan kicap itu sendiri tidak jelas tujuannya. Mungkin kicap digunakan untuk mengseimbangkan rasa masam yang sangat kuat dari limau nipis. Kicap dipilih kerana rasa manis yang ditimbulkan juga tidak setajam rasa manis pada gula yang boleh merangsang munculnya batuk. Kombinasi semacam ini umum dijumpai pada ubat-ubat dijual di kedai-kedai ubat Cina.

PETUA :

Demam
Petiklah 2-4 genggam daun limau nipis. 
Rebus dengan 2 hingga 4 gelas air.
 Gunakan air rebusan ini untuk menuam pesakit yang demam.
 Caranya dengan membasuh kain pada air rebusan dan diperas, lalu ditempelkan pada dahi pesakit.

Batuk
Ambil air limau nipis satu sudu teh. Campur dengan kicap manis. 
Minumlah tiga kali sehari. 
Cara lain untuk mengubati batuk ialah dengan memanggang limau nipis sebentar di atas api. 
Biarkan sebentar hingga menjadi suam-suam kuku, belah buah limau nipis tersebut,
 lalu langsung perah ke dalam mulut hingga mengalir ke tekak. Resipi ini baik juga untuk menyembuhkan selesema.

Menghentikan kebiasaan merokok
Hisaplah sehiris limau nipis.
 Rasanya yang masam segar membuat anda terangsang untuk minum air putih.
 Lakukan beberapa kali sehari.
 Cara ini selain mengurangi keinginan untuk merokok, juga membantu membersihkan nikotin yang sudah terdapat pada gigi dan mulut.

Bau ketiak yang tak sedap
Siapkan limau nipis yang dicampur kapur sirih.
 Setelah mandi, sapukan campuran ini pada ketiak dan biarkan beberapa waktu sebelum dibasuh. Lakukan pagi dan petang.


u ALL.. SELAMAT MENCUBE :D

Monday, 19 September 2011

kehidupan si telur

bermulanya ..


al kisah,beberapa bijik telur pada mulanya sangat bahagia,


bergaduh ,bertengkar bersamaa...

 bergurau bersama..


pada esok harinya .....................................................

 salah seorang daripada mereka telah diambil oleh manusia dan meletakkannya dalam cawan kecil.dan terus ketuk kepalanya sampai pecah..


lalu,matilah salah sebijik sedara telur,ada yang sedih,pengsan,keliru,kecewa dan ketakutan..


 mereka ketakutan,dan salah sebijik dari mereka berlari dan terjatuh smpai pecah (pic lari x dpt dkesan -.-)


apabila digaul - gaul kan..


direbuskann..


 sampaikan ada segelintir mereka yang tidak sanggup melihat yang lain dipecahkan depan mata mereka,so dia mengambil keputusan untuk membunuh diri


 disaat mereka bertengkar..


 gelak tawa bersama-sama..


 itu semua tiada bagi mereka lagi..mereka selalu terbayang,perasaan takut setiap pagi

 giliran demi giliran..dan mereka terpaksa redho haha( tawu plak telo ni redho?) dari dijadikan mereka santapan untuk di makan oleh manusia.. jeng3..

itu jela nak disampaikan..klau tah pape ke..mengarut ke..maafla.sbb sy suke keunikkan telur yang dilukis kan.awasome. thax 4 reading :) :) hahahahahaahaha

Thursday, 15 September 2011

HADIAH TERBAIK



Hadiah Terbaik

Kepada kawan - Kesetiaan

Kepada musuh - Kemaafan

Kepada ketua - Khidmat

Kepada yang muda - Contoh terbaik

Kepada yang tua - Hargai budi mereka dan kesetiaan.

Kepada pasangan - Cinta dan ketaatan

Kepada manusia - Kebebasan


" Jangan terlalu menyayangi seseorang, kelak kita akan membencinya.

Jangan pula terlalu membenci seseorang,kelak kita akan menyayanginya."

"Usah tangisi akan perpisahan sebaliknya tangisi akan pertemuan. Tanpa pertemuan, maka tiadalah perpisahan"

" Berfikir secara rasional tanpa dipengaruhi oleh naluri atau emosi merupakan

satu cara menyelesaikan masalah yg paling berkesan"

" Cinta itu apabila anda bertemu dan membuat pilihan yang tepat"

" Hiduplah seperti lilin menerangi orang lain, janganlah hidup seperti duri mencucuk diri dan menyakiti orang lain."

" Dunia ini ibarat pentas. Kita adalah pelakonnya. Maka berlumba-lumbalah

beramal supaya hidup bahagia di dunia dan akhirat"

"Akal itu menteri yang menasihati, Hati itu ialah raja yang menentukan,

Harta itu satu tamu yang akan berangkat,

Kesenangan itu satu masa yang ditinggalkan".

" Kejarlah cita-cita sebelum cinta, apabila tercapainya cita-cita maka dengan sendirinya cinta itu akan hadir"

" Cinta seringkali akan lari bila kita mencari, tetapi cinta jua seringkali dibiarkan pergi bila ia menghampiri"

"Selemah-lemah manusia ialah orang yg tak boleh mencari sahabat dan orang yang 

lebih lemah dari itu ialah orang yg mensia-siakan sahabat yg telah dicari" - ( Saidina Ali)

" Cakap sahabat yg jujur lebih besar harganya daripada harta benda yg diwarisi darinenek moyang"  - (Saidina Ali)

"Ingatlah, sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.."



KEBAJIKAN ITU LEBIH BAIK DARI WAKTU



Wanita itu sendiri adalah rahsia

Nafsu mengatakan wanita cantik atas dasar rupanya, 
akal  mengatatakan wanita Cantik atas dasar ilmu dan kepandaiannya,
 dan hati   mengatakan wanita cantik  dr dasar Akhlaknya.

Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah,
menyediakan waktu tertawa kerana tertawa  itu muziknya jiwa,
 menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, 
menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, 
menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.

WANITA/PEREMPUAN DICIPTAKAN BUKAN DARIPADA TULANG RUSUK ATAS UNTUK MEMERINTAH, 
BUKANDARIPADA RUSUK BAWAH UNTUK DIPIJAK, 

TETAPI TERLETAKNYA RUSUK ITU DI BAHAGIAN DADA

DAN BERDEKATAN DENGAN TANGAN   BERMAKNA TANGAN YANG MEMBELAI

DAN HATI YANG MEMPUNYAI PERASAAN DAN KASIH  SAYANG.




" Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam.
 Jika kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa.
Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. 
Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji."
(La Roche)

:)


Sunday, 4 September 2011

jin notty : yang jahat itu baik,yang baik itu jahat



x smestinya yang jahat itu,yang notty tu jahat selamanye.execpt setan jela.x kan manusia bole berubah jadi setan plak.da tuhan jdkan kite manusia,manusia la ,lau baik,kita ni ckop tak macam nabi muhammad ? :)


 ish x bek ckp cm tu.sekiranya dye "pondan" "lesbian""gay""pengkit" n bosia ke pe ke..yang buruk2 la en,


knpe kita ni manusia suke sgt nak bercakap kelemahan orang yang macam ni? um pkir blek,kita ni perfeck ke??korang tahu x? orang yang ketegori atas tu la kan,diaorang tak kesah kite nak ckap pe sbb mmg diaorg rase diaorang teruk.korang x perlu nak rasa jijik ngn orang2 cm ni.klau korang baik,korang tolong la..kita ini hidup bermasyarakat.jangan la memandang hina orang yang mcm ni.klau korang bijak,pandai cuba korang masuk ke dunia diaorang.knape dorang cam tu,bukan "pengaruh" ok.korang cuba pikir,lau jd kat anak2 korang ke family korang ke.korang x rase malu ke cm dorg jd.korang tau x diaorang ni perlukan dorongan n nasihat dr masyarakat kite,bukan asik nk myumpah n menghina.dorang ni sebenarnya baik.so kita ubahlah diaorang ke jalan benar.klau nak generasi akan dtg kita hidup sehat n sempurna :) jangan kata diaorang teruk! nanti jadi teruk la mereka! tengok diri kita dulu cukup ke sihat manusia budiman. sekian

Monday, 22 August 2011

raya nak dekat! tahun ni ke 5 tiada "dye"

fuh. baju costume x siap lg. lg bpe minggu je.tiap2 thon bnos ary rye.mmg x ckop tdo tlg mama.argh..mcm wat projek final.las2 bju kami x pnh siap,kdg2 jht cincai.nk promote ni my mum butik. tempah2.nkn skrg.next week ;)


haha..ngantuk2..

um,lg 1.thon ni raye x de arwah..sdey2 ;) x pe jnji kte ade mama lg nk raye sme2

Friday, 19 August 2011

dapat duet raya! selamat hari raya!

 ary ni dpt duet raye dr bos! x nak kasi tahu berapa.rahsie : )

nah .sape x malu amek! ni aq bagi kt korg yg asik mintak tu :P hehe men2 jer..



da nak raye pon kn? tak lama lagi kite nak dega menteri bilang :jatuhnya tarikh hari raya 1.9.2011 :)

nanti dulu!!

sebelum tu!!! tarikhnya MERDEKA 31.8.2011. merdeka!! setan da merdeka sbb esok nk raye :P


yaallah napela kejap sgat puase..nak pose 2 bulan bole x?di bulan yang mulia ni banyak berkatnya..banyak pahala kite dapat.SETAN Kan da kene ikat.jgn jd setan ye murid2.. x de da org  :

berpusu2 g terawih,
denga orang mengaji.
dengar bunyi mercun,
um banyak2 bulan ,bulan RAMADHAN Gak plg best.

tp ade gak yg x reti nak menghargai hari tu. kdg2 sy pon bukan perfeck huhu :)

sape x pose pnoh jgan harap k :)


lagi 1 nak aq nak mintak maap sgt kt korg! lau2 ade



FROM :   



Thursday, 18 August 2011

BAIK dan JAHAT






BAIK


 biler kite baik orang mesti ingat kat kite..

 biler kite baik orang mesti sanjung kite

 biler kite baik orang mesti tolong kite

TAPI..

 biler kite buat baik kite mesty asik kena buli


 biler kite baik kite mesty kena tuduh sbb kite diam..

 biler kite baik kite mesty nak kena pkir perasaan die

 biler kite baik orang mesty nak tindas kiter..


JAHAT

 biler kite jahat orang mesty tkot ngn kite

 biler kite jahat orang mesty pkir n bercakap buruk pasal kite

 biler kite jahat orang mesty berdendam

 biler kite jahat orang mesty orang benci

 biler kite jahat orang mesty x buli kite


PAPEPON.. kite PEDULIK pe orang nak ckap pasal kiter.. be YOURSELF! sesungguhnya orang yang pkr buruk n berkata2 pasal kite dia sebenarnya tidak lah PERFECK. kn2? :)

Wednesday, 17 August 2011

ary ke 18 puasa


this is mybrother.nak main bunga api sorang2 so aq join skali,haha

PERISTIWA : ptang tad pas balek keje mama cite adik kene kejutan elektrik aq tgamam.huh? terkejut cne? 

mama cite "time tu dye baru lepas mandi.tibe2 ade kt bwah mama.mama time tu nak betulkan wayar lampu raya knape x on2.tbe2 dye berguling2 kt atas lantai smbil mengigil2.muke pucat biru."

 adik pon jawab "sakit mama" adoi..bole plk dye terkena.tu la syok sgt nk tlg.. smpai terkena.sakit seluruh tulang blakang serta pinggang..cne la dye nak baring. nsib bek bawak dye g berurut.


PENGAJARAN : bukan setakat pengajaran buat adik2 yang main MERCUN,BOM ATAU PON          MERIAM yang jd cm ni time2 pose,tetapi ade jugak yang jd cm ni biler pose iaitu TERKENA KEJUTAN ELEKTRIK KETIKA MEMASANG LAMPU RAYA KETIKA BASAH . :) jgn la jd cm ni lg yer..

Tuesday, 16 August 2011

SINGLE sebenarnya UNTUNG!


bukan nak kata yang couple ni x best.cube kite renungkan.why single is better?


1.Belajar hidup berdikari

.cuba bayangkan,kalau hidop berpasangan ni mesti kena ada dye,contoh: biler korang kuar ngn bf/gf korang mesty korang nak suruh die teman la, tolong itu la ini la,kesian kt si dia yang melayan karenah kite.memang sweet.pkir balek satu ary nanti mesti dye "fedup".untung la kalau g shoping n g mane2 tmankan.better kiter g ngn kawan2 pndapat pompuan ngn pompuan lg bagus sebenarnya.lau gi sendiri lagi bagus,x dela kawan kiter tu tunggu kite nak pilih barang tu lame.


2.Tak payah nak pikirkan si die.

bukan sebab nak jadi selfish,cube pkr balik.lau kite ade pikir pasal dye,dye ade pkir tak pasal kite? mmg la die pon ade.takat sampai meleleh jiwang.tp lau dye layan bola ke.mesti dye pentingkan itu kan??lelaki ni sbnarnyer simple.lau kite serabootkn kpale dye mmg da x pkr sgt kiter.yang pompuan plak,mesty utamekn dye dulu kan? huhu


3. Duet


maaf lau ckp yg lelaki ni sekarang suke kongsi duet ngan pasangan dye.da tak macam dulu gentle.dunie ni da terbalik la kn3? ok la,bagi lelaki lau korang gentleman mesty korang kena sediekan duet tok belanja.lau dye nak mewah??cne?? huhu sendri mau engat..bukan senang nk jaga anak orang ni..kalau single x dok da nak pkir ekau..duet,duet aq.its about money


4. Kerjaya


percaya tak perempuan lebih bekerjaya berbanding lelaki.sebenarnya perempuan bila da dapat peluang tok dye,dye tak akan tinggalkan kerjaya itu.abeslah korang kalau lelaki,kot2 ade yang better dr korang camane?n biler korang single,mesti tak yah pening2 pikir pasangan korang tu yang merajuk.gadoh.amek tahu tu.senang korang nak wat keje kan.. anty nak wat keje melamun je keje.pastu terpaksa ponteng keje sehari sbb nak date -.-



5.Hidup bebas

bukan sosial ek,maksodnye x dikongkong oleh pasangan korang.kalau ade pasangan korang yang asik kongkong je rimas kan??tak de orang nak jelez bila kite nak bergaul ngn sape2.


6.Skendel


saya single tp banyak skendel.oh no,bukan maksd nak merampas kekasih sape2..juz Kawan.skendel tu sbnarnya kawan tp mesra.mesra itu lebih kurang peramah.tak salah kan lau nak berkawan ngn sape2 pon.x da orang nak jelez kan?jus kt dorang punya pasangan la..ok lau camtu kawan juga pasangan dorang.kang tak pasal2 terjejas persahabatan korang.opss bukan cinta 3 segi okey..

ni pon terpulang kepada individu tu sendiri.ini pon berdasarkan pegalamn masing-masing oke :)

Wednesday, 10 August 2011

KAWAN vs CINTA

suatu hari Cinta dan Kawan berjalan bersama dalam satu kampung.


Tiba-tiba Cinta terjatuh dalam telaga,


KENAPA??


kerana Cinta itu buta,


lalu Kawan pun ikut terjun dalam telaga,


KENAPA??


kerna Kawan akan buat apa saja demi Cinta


di dalam telaga Cinta hilang..


KENAPA??


kerana Cinta tu halus,susah nak dicari apatah lagi di telaga yang gelap,


sedangkan Kawan masih tercari2 di mana Cinta dan terus menunggu


KENAPA??


kerana Kawan itulah Cinta sejati..


Sayangi la Kawan anda Hargailah Cinta anda,


Kawan biar beribu Cinta biar 1. 


30 Perkara Perempuan tak Sempat Bagitau Lelaki

1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diriwanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akanlakukan apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!!

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya,kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan 'Hi' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya(hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis).Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati.Dengan i! ni dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya.So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah...

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.








Monday, 8 August 2011

Hargailah orang yang kita sayang kite.jangan menyesal kemudian hari


manusie kdg2 x pernah nk bersyukur dengan pemberian kasih sayang dari orang lain.cube byangkan kalau org yg syg kite tu dah x de.menyesal x korang? dulu saya ade orang yang paling saya sayang,iaitu nenek saya,mak kepada mama saya,pas tu atuk,ayah kepada mak saya.tp nenek saya pergi tinggalkan saya semasa saya kecik lagi.. time tu saya manje sgt dengan dye,dye jage saya dengan baek.pas tu suatu ary tu saya epy sgt2 nk balek kampong jumpe nenek saya.saya pelik tgk mama,"mama.npe ma ngis? " saya wat x tahu je,da mmg saya x tahu.haha tp time tu mama sorok kan kesedihan tu dari sy nampak.Dalam keadaan saya sedang begembira.time tu hari pose x silap.sampai2 je saya tengok nenek baring dalam kelambu n makcik saya sedang mengaji.mama sampai2 je mama plok makcik,akak yg pling dye rapat.pas tu saya pelik.

saya tanya "mama kenape sbnanyer ?"
mama : tok mah ko da x de,dye da g,
saya   : pegi mane?
mama : tuhan da amek dye (smpai sebak2.)

dalam hati saya ,saya x mengis.saya mmg x suke tunjuk yang saya menagis.
bila waktu da nak subuh,siang plak tu.dengan saudara mara balik.mereka semua mencium dye.dgan keadaan saya yang sangat pelik meletak kan kapas di hidung dan air kuning tu.saya adalah akhir sekali yang mencium dye.saya x nak cium sbb saya takut.pas tu makcik2 saya pujuk,sayang atuk x? saya pon cium lah..upenye dye jatoh bilik air dan darah tinggi sbb tu ajal dye da smpai

...........................................................................................................................................................

lepas tu atuk saya ayah kepada mama

last day dye belanja kteorg aiskrim.mase tu aq fom 3 ke 4 tah.masa tu mama yang jage atuk saket.x engat saket pe.....kt hospital ipoh.

at HOSPITAL selayang,selangor

atuk da mule reda.ayah pulak saket.mama jugak jge,masa tu saya x tahu ayah saket pe. saya mmg bodo kan,ayah berhsia.sy engat kan dye saket dada jer. x tahu la arwah atuk,kenapalah dye teringin sangat nk jumpe arwah ayah. dye sangop beli tiket naik bas.

sedang dye melintas selepas jenguk ayah dari jambatan ke hospital.ade cine bodo + sial langga arwah atuk aq,mama time tu jge ayah lari terus,da x sempat nk buat ape2,hp arwah dye g amek.bodoh! mmg x aman cine uh.lari la mama ke wad kecemasan tu.mmg x sempat tuk mama lihat arwah ayah dye..da dkebumikan..

selepas 44 hari arwah atuk meninggal.ayah pula,time tu arwah ayah ddok kt wad tiap2 katil dye tgk org da meninggal,lebih2 lagi katil sebelah tu kawan dye.mama mule ngis..time tu saya kt asrama,saya baru je nk masuk,dgn keadaan epy sgt2 nk mule masuk.ayah ckp anty ayh jenguk tiap2 minggu.tp x sempat..org ckp dok asrama mmg mcm pnjara.bygkan la saya dengki +jelez tgk mak bpk dorg dtg ,

tak lame dlam sebulan saya ddok kt asrama makcik saya muke pucat nk ngis,sy da mengigil bawak pinggan n cawan mase makan kt dewan makan.terus saya bergegas ke hospital selayang..time tu saya rileks je. yakin yang ayah x tenat.dala saya time tu tak bole baca yasin.muke macam x bersalah.makcik saya pesan kt adik ngn anak dye,"alaong bawak adik ni asik merengek nk apetah" saya pon bawak la..
dalam x sedap hati sangat2..saya bawak dorg balek dr dorg merenget nk mkn coklat.rase nk sepak je.. da smpai pas tu sy tgk dorg mengis,sy tgk nenek mengis.arwah ayah kepada mak.sy x dpt nk tgk hembusan terakhir dye.. sume sy x dpt nk tgk hembusan terakhir.kenape?? sejarah bermula dr mac 2007

TAHUN ni pula pakcik saya meninggal.dye baik sgt dgn saya.tp dye da g..sy x tgk pon mse dye saket apetah lg time dkebumikan.. arwah ayah pnye abg da pegi. penyakit yang sama. sakit barah hati.korg ,benti la merokok. :)

ALFATIHAH BUAT MEREKA.SEMOGE CERITA SAYA MENJADI TAULADAN BUAT KORANG YANG MEMBACA.

2 tahun saya belajar kt selayang selau lalu dpn HOSPITAL .trauma tp rileks -.- x nk engat! waa

Sunday, 7 August 2011

harta banyak tak memberi apa-apa makna

bile tgk org kaye.mmg la wow!

Colorful Money Pictures, Images and Photos

um..bes nyer jd dorg.. bile la aq nak cm tu en. kadang2 jd kaya menyebabkan kite menjadi bongkak,riak dan sombong,eh same ke? cube tgk org cine layan kuli2 org malayu,same x mcm kte layan mamak2 kt kdai.itu contoh pengalaman aq la en.
mgikut pglman aq la en,pkai master kad belagak.tahu x yg mejority pkai master card berhutang.pkai kete mewah,umh mewah.tu sume hutang..

sebenarnye,bia kte x kaye,jnji kehidupan kte sentiase puas aty.bahagie aman sentose.cewah~ sbbnyer kan.tgk la kehidupan org kaye tu sndri,selalu dok ofis.kerje kerje kerje.pkr nk kaye.mmg la ade mase untuk fmily.tp bukan selalu nyer kan.

org kaye ni x tawu idop susah,contohnyer bagi anak2 mkn mewah2 segalanyer mewah.cube kalau kte jadi kedekot sikit mengaja anak,supaye dorg sng berdikari untuk jalan susah naek ke atas.x semua org yg jadi kaya cpt kaye,mereka selalu melalui dari kebwah nek ke atas.pnt x nek tangga sampai tingat 14? ade ke haha.cm tu la kte ble berusaha sesuatu msty dr pnt lelah baru dapatkan hasil.so, better kte hidop lbih sederhana,bia sederhana jnji kebahagiaan terjamin.bygkan klau kite susah sgt2.. bygkan~~~

*adkah sy merepek? ke betol? huhu -.-