Sunday, 30 October 2011

pengorbanan seorang ibu


sekarang sudah lama ibu menyepi,
sekarang juga ibu tersenyum riang,
sekarang juga sudah lama ibu hidup sekian lama kematian suami.
anak-anak ibu semua sudah berjaya.
hari ini ibu tersenyum bersyukur ke hadrat illahi kerana dapat juga ibu tersenyum dihari tua.
ibu cukup sudah menangis,ibu berhenti menagis sekian lama.
tiba-tiba ibu terkenang 10 tahun dahulu....
ibu seorang yang susah..
ibu membesarkan anak-anak atas usaha ibu sendiri..
ibu tak pernah nak menyusahkan sesiapa..
ibu tak pernah mahu minta duit sesiapa..
ibu tahu ibu susah,ibu tahu ibu tak nak menyusahkan sesiapa..
walaupun keluarga ibu semua berduit.
ibu tak nak menyusahkan mereka dengan hasil duit mereka sendiri..
ibu termenung lagi mengingatkan kisah dahulu..
IBU SEORANG IBU TUNGGAL.
yang kematian suami.muda sangat umur ibu waktu itu.
ibu berstatus balu.tapi orang-orang pangil "janda"
ibu menjalani kehidupan seorang janda.
ibu asik menangis memikirkan nasib dia.
dia dihina,
dia difitnah,
dia dikutuk,
ibu tiada kawan rapat yang mempunyai suami.
anggapan mereka janda ni macam-macam hal.
yallah..
ibu tak pernah nak mengoda sesiapa.ibu peramah dan tak pernah nak menyombong.kenapa??takut suami mereka dikebas??
masyarakat..pikirlah jika mereka tiada suami nanti..
bila ibu menjalani rutin harian..
mereka mesti hendak tahu apa ibu buat.ibu buat benda jahat ke?kenapa mereka tidak mengambil berat tentang kesihatan ibu,malah ibu menjadi buah mulut mereka yang tidak betul.
ibu tak pernah nak amil tahu hak mereka,tp kenapa mereka mesti nak kata ibu macam-macam..
ibu tak pernah mencari duit haram untuk memberikan anak-anak ibu makan.
anak-anak ibu anak yatim..kenapa mereka tidak peduli tentang kebajikan mereka?
ibu tak pernah nak minta simpati kepada suami-suami mereka,bahkan mereka sering menghulurkan bantuan.pernah dengar tak.Dr,Prof Izzi berkata: "jika kita menolong ibu tunggal ataupun orang susah,pahalanya ibarat berpuasa selamanya."allah turunkan gnjaran untuk mereka iaitu dimurahkan rezeki" .kadang-kadang ibu tidak layan sbb takut isteri mereka salah anggap.
.bila rumah ada lelaki mereka kata ibu bawak laki.itu anak ibu..
kadang-kadang mereka tidak berpuas hati dengan ibu sebab ibu berjaya membesarkan anak-anak tetapi ada juga orang nak cuba tutup periuk nasi ibu..
ibu kena kutuk sebab arwah ayah tidak bagi harta yang banyak bila kematian nya.
yaallah semua ketentuan illahi..
ibu bersyukur sangat-sangat sebab ibu mampu buat semuanya untuk anak-anak.
anak-anak tak pernah lupakan ibu.
ibu tak kesah apa dorang nak cakap.
ibu tak pernah nak mengambil tahu keburukan mereka,
ibu juga tidak pernah ambil tahu juga keburukkan orang lain,
ibu juga tak pernah nak usik sesiapa.
ibu rela bersendirian dari berpasangan demi menjaga anak-anak ibu.
ibu hanya selalu ada ALLAH.
kalau boleh ibu tak nak mati menyusahkan sesiapa.dan hati ibu senang sangat-sangat melihat anak-anak bahagia dari BUAH MULUT mereka.
itula perngorbanan ibu :)

Tuesday, 11 October 2011

♥ Kenapa ALLAH temukan kita dengan org yg salah?? ♥

ini aq nak share ngn korang.pe yang aq jumpe dlam fb :)

Memang sakit bila cinta yg kita dambakan selama ini tak dihargai oleh insan yg bernama kekasih,apatah lagi kita dibuang begitu saja... tapi,itulah juga petanda terbaik untuk diri dan kehidupan kita pada masa akan datang.


1. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.

2. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.

3. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

4. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.

5. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...

6. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

7. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.

8. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

9. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.


Wahai sahabat yg kecewa,menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.

Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhanNYA, dan meninggalkan laranganNYA..

PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA..


~ALLAH knows BESt!~♥

only u dady :)


aku sayangkan dia,
bermulanya umurku sewaktu ku dilahirkan,
dia sangat gembira,
disaat aku menangis,
disaat aku tidak lena tidur,
disaat aku mahukan sesuatu yang tidak dapat ditunaikan sepenuhnya,
dia tunaikan juga,
disaat umurnya yang masih muda berumahtangga,
tanpa menggunakan duit sesiapa untuk sesuap nasi,
dia sanggup mencari rezeki untuk keluarga sa,pai lewat malam.
disaat aku tidur dia pulang.
disaat aku bangun dia pergi mencari rezeki.
kadang-kadang sewaktu aku kecil,
aku sering marah dia dan berkata bahawa aku benci dia,sebab yang jaga makan minum,tidur adalah ibuku.dan untuk mengisi masa lapang mesti dia tiada.dan apabila balik je dia suka memarahi aku.tetapi..
semasa umurku 6 tahun,aku minta mainan,dia belikan mainan.
semasa umurku 12 tahun,aku minta hp,dia belikan hp.
setiap kali ulang tahun hari jadiku,mesti belikan sebijik kek dan juga hadiah.
supaya aku mengerti kasih sayang dia yang diberi.
tetapi,aku sering tidak mendengarr katanya.menjerit-jerit,memberontak jika tidak dapat sesuatu yang diinginkan oleh ku.
dia selalu mengajar aku supaya bersikap dewasa,
dia selalu marah,pakai rotan untuk menegur kesilapanku.bila aku menangis teresak-esak,dia pujuk ku dengan membawa berjalan-jalan.
semasa umurku 15 tahun,aku sangatla degil tidak mendengar kata-katanya.ayatnya mesti "kalau aku da tak ada dalam dunia ni macamana?" aku tidak hirau langsung,bahkan aku marah dan berkate "asyik cakap pasal nak mati saja".bagi aku tu semua kata-kata sensitif je.

tidak lama kemudian sewaktu umurku 16 tahun....

makcik aku jumpa aku dekat asrama,nak bawa aku balik.aku menjadi hairan sesangat.makcik aku bawa aku ke hospital.dalam hati aku dia cuma sakit biasa je,esok okey la tu.tetapi tak lama lepas tu dia g jumpa doktor balik.dan terpaksa ditahan wad selama 2 minggu.bagi aku dia tak pernah sakit,dan usianya baru 30 an lebih.tak lama selepas itu dia menghebuskan nafasnya yang terakhir tanpa aku tidak dapat melihatnya disaat waktu hembusan terakhir bersama adik bongsu ku.

yaallah,terkilan sangat-sangat..
baru aku paham
kenapa dia tak pernah bgtahu dia sakit,supaya tidak mahu anaknya risau dan menganggu pelajaran,
baru aku paham
kenapa dia cakap"kalau aku mati nanti macamana?"
baru aku paham
kenapa dia mesti nak tunaikan setiap permintaanku..supaya esok dia tak akan dapat tunaikan buat selamanya..
sebelum tu dia cakap"aku maafkan kau.da sayang aku selamanya.esok bagi aku hadiah pula"

baru aku tahu,
tanpa "dia" aku dapat belajar menghargai kasih sayang sesorang.
tanpa "dia" aku belajar berdikari
tanpa "dia" aku dapat merasa keperitan hidup "dia"
tanpa "dia" aku dapat merasa pengorbanan dan dugaan seperti "dia"
ternyata yang lebih hebat sayangkan "dia" ialah ALLAH.
ALLAH sayangkan dia kerana "dia" AYAH yang terhebat dan paling disayangi.. susah untuk mencari penganti macam "dia"
hadiah yang paling berhanga adalah "alfatihah,yasin serta doa kesejahteraan untuknya"  :")

Sunday, 9 October 2011

tragedi bulan ciptaan tuhan

لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

malam ahad 9oktober 2011.
pic ni hnya aq copy sahaja.

(NOTA)
lingkaran ini terjadi di Terengganu pada malam tadi,
kira2 antara waktu 10:00pm sehingga 10:30pm (waktu Malaysia )
dan ianya betul2 berada di atas kepala.
(bukankah Terengganu merupakan Negeri Darul Iman ?)
(bukankah di Negeri ini mempunyai Batu Bersurat tentang kisah peristiwa genting di masa hadapan ?)
(bukankah Terengganu mewarisi bendera hitam dengan logonya itu ?)
Kronologi pembuktian TSUNAMI NUSANTARA:
- hadirnya bulan berlingkaran (ada aura di keliling bulan)
- pada esok siangnya, akan berlaku mendung yang panjang (sehingga melebihi 1 hari penuh)
- pada keesokan siangnya, pasti berlaku kematian yang banyak (di Nusantara)
- semenanjung tanah Melayu terutamanya di Perak, Penang , Kedah (ketiga2 negeri ini bakal menghadapi tanah jerlus “di sesetengah daerah terpencil”)
- air terjun akan mengalir dengan deras…!!!
- kerang pasti timbul di pantai2 peranginan selepas beberapa hari atau minggu
- kehadiran binatang2 asing seperti dugong, makhluk2 aneh laut (yang lain dari lain)

nk tahu lagi sila la ke :




Thursday, 6 October 2011

♥ ♥ IT IS A TRUE LOVE :)




Mesti Baca & Kongsi .. Sangat Menyentuh Hati!! 

Must Read & Share.. Very Heart Touching !!
When U Were Only 5 Yrs Old, I Said I Love U...

U Asked Me: "What Is It?"
When U Were 15 Yrs Old, I Said I Love U....
U Blushed.. U Look Down And Smile..

When U Were 20 Yrs Old, I Said I Love U....
U Put Ur Head On My Shoulder And Hold My Hand.. Afraid That I Might Dissapear..

When U Were 25 Yrs Old, I Said I Love U....
U Prepare Breakfast And Serve It In Front Of Me, And Kiss My Forhead N
Said : "U Better Be Quick, Is’s Gonna Be Late.."

When U Were 30 Yrs Old, I Said I Love U....
U Said: "If U Really Love Me, Please Come Back Early After Work.."

When U Were 40 Yrs Old, I Said I Love U....
U Were Cleaning The Dining Table And Said: "Ok Dear, But It’s Time For U To Help Our Child With His/Her Revision.."

When U Were 50 Yrs Old, I Said I Love U....
U Were Knitting And U Laugh At Me..

When U Were 60 Yrs Old, I Said I Love U....
U Smile At Me..

When U Were 70 Yrs Old. I Said I Love U....
We Sitting On The Rocking Chair With Our Glasses On.. I’m Reading Your Love Letter That U Sent To Me 50 Yrs Ago..With Our Hand Crossing Together..

When U Were 80 Yrs Old, U Said U Love Me!
I Didn’t Say Anything But Cried.


Kita tidak boleh menyatakan ia tetapi apabila kita menyatakan "I Love You" kita mahu pasangan kita juga berkata perkara yang sama ... terdapat pelbagai cara untuk menyatakan cinta, tetapi tiada apa yang boleh memainkan keajaiban yang sama-3 perkataan boleh bermain apabila berkata sebagai balasan ♥ ♥
Seseorang yang anda suka akan mengatakan anda ILU Dalam 2 Hari =))
Jangan Abaikan Jika Anda Pernah mengasihi Seseorang

♥KERANA CINTA♥

http://www.emocutez.com



CINTA kpd MANUSIA antara adam & hawa:
kerana CINTA kte buta, kerana CINTA dtgnye nafsu, kerana CINTA ad indah, kerana CINTA ad bencikerana CINTA sakit hati, kerana CINTA rase syg, kerana CINTA buang anak, kerana CINTA merana diri, kerana CINTA tepengaruh dengan syaitan, kerana CINTA ad maksiat, Kerana CINTA saling memahami, kerana CINTA lupe family, Kerana CINTA hilang yg disayangi. kerana CINTA mengharap yg x pasti, kerana CINTA membazir duit topup, kerana CINTA kte berada didunia khayalan, kerana CINTA kte hilang fokus mana arah tuju. kerana CINTA kte melalui pengorbanan hidup. kerana CINTA kte mendapat hikmah disebalik kekurangan sifat kte :)



"Tulang rusuk Adam yg hilang, biarlah dia yang mencarinya sendiri. Hawa pula, tunggulah dan bersabarlah, tak perlulah kamu yang mencari Adam. Kerana kamu tetap tulang rusuknya yang hilang, dia akan datang mencarimu dan mengambilmu satu hari nanti. Apa yang boleh kamu usahakan Hawa ialah berdoa agar Adam yang datang itu adalah Adam yang beragama, beramal dengan agamanya dan punya akhlak yang baik. Dengan kata lain dapat membimbing kamu ke jalan yang lurus untuk ke syurga."



        " Kejarlah cita-cita sebelum cinta, apabila tercapainya cita-cita maka dengan sendirinya cinta itu akan hadir"

Tuesday, 4 October 2011

KELEBIHAN BUAH LIMAU NIPIS

TAHUKAH ANDA RUPA LIMAU NIPIS? ha ni la dye :

Rasa masam pada limau nipis dan semua jenis limau lainnya, berperanan pembuang toksin terbesar dibandingkan buah-buah lain. Rasa masam dan unsur pectin yang terkandung di dalamnya membantu menghilangkan racun-racun dalam tubuh. Jika ingin melakukan pembuangan toksin, anda boleh minum segelas besar air yang ditambah dengan perahan limau nipis setiap pagi kemudian diikuti dengan segelas besar air putih setiap jam berikutnya. Jika tidak tahan dengan rasa masamnya, limau nipis boleh digantikan dengan limau biasa.

Kadang-kadang proses
pembuangan toksin diikuti dengan keluarnya gejala seperti kulit kering atau sakit kepala. Gejala ini berjalan seiring dengan keluarnya racun dari tubuh dan keadaan ini adalah wajar. Namun jika tidak yakin, anda mesti mendapatkan nasihat doktor. Selain itu, disarankan agar tidak memakan limau nipis untuk membuang toksin ketika tubuh tidak sihat kerana keadaan ini boleh memburukkan lagi kesihatan anda.


Tingkat daya tahan tubuh

Menurut buku Food That Harm Food That Heal, meminum air limau ini sebiji sehari, akan meningkatkan daya tahan tubuh dari serangan virus. Vitamin C yang tinggi dari buah ini akan menyediakan antioksidan untuk menjinakkan radikal bebas dalam tubuh. Sementara sejumlah mineral, potasium di dalamnya bermanfaat untuk membantu mengatur tekanan darah dan fungsi jantung, serta vital untuk memelihara kelenturan otot dan memperlancar sistem saraf.

Selagi tidak disebabkan oleh jangkitan di tekak atau jangkitan paru yang parah, limau nipis berkesan untuk menghilangkan batuk. Ini kerana beberapa kandungan mineral yang penting pada limau nipis seperti kalsium, pospor, potasium dan besi. Seperti diketahui, besi adalah suatu antioksidan. Potasium menyeimbangkan tekanan darah menguatkan fungsi jantung. Ada pun pospor memperbaiki metabolisme tubuh.

Kombinasi vitamin C dan beberapa mineral tersebut sudah tentu
 berkesan untuk mengatasi gangguan ringan pada tubuh, seperti masuk angin, yang menyebabkan batuk. Secara tradisional, penggunaan limau nipis :
sebagai ubat batuk adalah cukup dengan membelah sebiji limau nipis dan dituangkan dengan sedikit kicap di atas hirisan limau tersebut, lalu diperah ke dalam mulut. Penggunaan kicap itu sendiri tidak jelas tujuannya. Mungkin kicap digunakan untuk mengseimbangkan rasa masam yang sangat kuat dari limau nipis. Kicap dipilih kerana rasa manis yang ditimbulkan juga tidak setajam rasa manis pada gula yang boleh merangsang munculnya batuk. Kombinasi semacam ini umum dijumpai pada ubat-ubat dijual di kedai-kedai ubat Cina.

PETUA :

Demam
Petiklah 2-4 genggam daun limau nipis. 
Rebus dengan 2 hingga 4 gelas air.
 Gunakan air rebusan ini untuk menuam pesakit yang demam.
 Caranya dengan membasuh kain pada air rebusan dan diperas, lalu ditempelkan pada dahi pesakit.

Batuk
Ambil air limau nipis satu sudu teh. Campur dengan kicap manis. 
Minumlah tiga kali sehari. 
Cara lain untuk mengubati batuk ialah dengan memanggang limau nipis sebentar di atas api. 
Biarkan sebentar hingga menjadi suam-suam kuku, belah buah limau nipis tersebut,
 lalu langsung perah ke dalam mulut hingga mengalir ke tekak. Resipi ini baik juga untuk menyembuhkan selesema.

Menghentikan kebiasaan merokok
Hisaplah sehiris limau nipis.
 Rasanya yang masam segar membuat anda terangsang untuk minum air putih.
 Lakukan beberapa kali sehari.
 Cara ini selain mengurangi keinginan untuk merokok, juga membantu membersihkan nikotin yang sudah terdapat pada gigi dan mulut.

Bau ketiak yang tak sedap
Siapkan limau nipis yang dicampur kapur sirih.
 Setelah mandi, sapukan campuran ini pada ketiak dan biarkan beberapa waktu sebelum dibasuh. Lakukan pagi dan petang.


u ALL.. SELAMAT MENCUBE :D

HEY! pkembgan tbaru!!

get this widget here